mandag den 17. februar 2014

Mørbradgryde


Lækker og klassisk ret som jeh tror mange af jer har stiftet bekendtskab med. Jeg har derimod aldrig forsøgt det før, selvom det jo faktisk vise sig at være ret godt. Jeg blev ret så inspireret til at lave retten lige HER. Xenia er virkelig en af de madbloggere jeg glæder mig til at læse inde hos. Selvom hun laver masser af LCHF som jeg jo ikke lever efter, så er hun bare super god til at skrive og har masser af gode ideer. Men tilbage til mørbradgryden, hr. kæreste var begejstret og det blev serveret med Blomkålsmos (2 dele blomkål/1 del kartofler). 

Mørbradgryde
3-4 pers

Ingredienser
1 pk bacon (125 g)
1 løg
1 svinemørbrad
1 spsk hvedemel
1 spsk paprika
1 spsk røget paprika
1 stor dåse tomatpure (140g)
1/4 L cremefine 7 el. 15 %
2 dl mælk
Salt, peber
1 pakke cocktailpølser
Lys eddike og sukker til tilsmagning

Skær løg i fine tern, klip baconen i strimler ned i en varm gryde og tilsæt løg. Svits til løgene bliver bløde. Afpuds mørbraden og og skær den i skiver på 1½-2cm. Bank dem let og vend dem i blanding af paprika, hvedemel, salt og peber. Tag løg og bacon af varmen og brun kødet i olie eller smør ved høj varme. Tilsæt tomatpure, creme fine og mælk. Bring retten i kog og tilsæt cocktailpølser og lad småsimre i 10 min. Jeg synes den trænger til noget sødme for at regulere bitterheden fra tomaterne, så her smager man til med noget sukker eller lignende. Smag yderligere til med salt og peber. Server med mos eller ris.

Lise 

2 kommentarer:

Michelle Rasmussen sagde ...

Uhhh! Det er længe siden, at jeg har fået mørbradgryde. Skal vist på menuen snarest muligt!

Unknown sagde ...

Lyder dejligt Michelle, det er aldrig noget jeg har lavet før, men nu bliver det i hvert fald ikke sidste gang :)

Lise