tirsdag den 11. februar 2014

Grov tærte med broccoli, bacon, mandler og parmesan


Jeg eelsker tærte! En lækker tærte med masser af smag er simpelthen noget af det bedste man kan stille foran mig her om vinteren. En lille grøn salat til er prikken over i'et. Den her tærte er rigtig lækker og jeg har fået inspirationen HERFRA, men har ændret lidt i fremgangsmåden, for jeg kan bedst lide min bacon helt sprød og uden at broccolien risikerer og branke. Mandlerne har en lækker "effekt" med lidt at tygge i, men hasselnødder eller pinjekerner ville uden tvivl også være lækkert. Jeg har justeret lidt i oliemængden, hvilket ikke gør så meget ved smagen, bare sundheden. Faktisk er sandheden at jeg aldrig nogensinde har lavet en rigtig mørdej, fordi vi altid har brugt den her opskrift i min familie ;) 

Forresten har jo flere opskrifter på tærte herinde under etiketten af selvsamme navn, tjek den ud HER.

Tærte med broccoli, bacon, mandler og parmesan
1 stor tærte (ca. 28 cm)

Ingredienser
Dej
3 dl grahamsmel
1 spsk hvedemel
1 spsk salt
0,5 dl smagsneutral olie
1,5 dl koldt vand

Dejen røres sammen og sættes i køleskabet i minimum en ½ time.


Fyld
300-400 g broccoli (næsten et helt)
1 bundt forårsløg i fine skiver
1 pk bacon i skiver
30-40 g grofthakkede mandler
Ca. 6 spsk friskrevet parmesan

3 æg
2,5 dl mælk (eller cremefraiche, hytteost, etc)
1 tsk paprika
1 fed presset hvidløg
Salt, peber

Tænd ovnen på 200 grader. Del broccolien i mindre buketter og overhæld med kogende vand og lad stå et par minutter, dræn. Steg baconen i mikroovnen 2-3 minutter (på en tallerken mellem 2 stykker køkkenrulle - 3-4 skiver pr gang), så de er lidt tilberedte men ikke sprøde. Tryk dejen ud i tærteformen, i mit tilfælde var der lidt ekstra jeg lavede i en lille mini form. Fordel de "blancherede" broccoli og fintsnittede forårsløg i bunden. Dernæst bacon, ost og mandler. Pisk æg, mælk, paprika, hvidløg, salt og peber og hæld over. Bag i 30-35 minutter.

Lise

Ingen kommentarer: