tirsdag den 25. februar 2014

Cookies med cashews og mælkechokolade


Hvis jeg skal bage noget lækkert så bliver det ofte en cookie. Og halleluja hvis man kigger i mine tidligere opskrifter er der en del. Fx regnvejrs cookies, marcipan cookies, tranebær cookies, mørke chokolade cookies, cookies med daim og banan cookies. Havde faktisk glemt sidstnævnte så det er nok det næste cookie projekt jeg kaster mig ud i. Eller noget med kokos? Har i en cookie opskrift med kokos?? Grundopskriften jeg arbejder udfra er som oftest den samme men der sker tit så meget undervejs, og vupti, pludselig har man lavet noget helt andet. Men bare lad dem få lidt farve, de her var lige lovlig bløde, så giv dem lige 30 sekunder mere. Har ganske bevidst IKKE regnet kalorietallet ud på dem, skal alligevel ikke spise dem på fastedage, hæhæ.. Jeg har brugt usaltede cashews så puttede en smule mere salt i hvilket jeg synes passer perfekt med mælkechokolade. 

Cookies med cashews og mælkechokolade
Ca. 30 stk (25 hvis man spiser ligeså meget dej som mig ;) )

Ingredienser
125 g blød saltet smør
100 g mælkechokolade
150 g cashews 
2 dl hvedemel
1 dl havregryn
1 tsk bagepulver
2 tsk vanille
40 g farin
60 g sukker
½ tsk salt (hvis der bruges saltede cashews så udelad yderligere salt)

Rør den bløde smør med sukker, farin og vanillesukker. Hak chokoladen og nødderne groft. Vend mel og bagepulver i en anden skål. Rør æg og salt ned i sukkerblandingen (gerne med hænderne, så spøjs følelse). Rør melblandingen, chokolade og nødder i og klat på bageplader med papir. Ca 30 klatter. Jeg plejer at trykke dem lidt flade for så bliver de mere jævnt bagt, hvis det giver mening. Bag i 9-10 minutter, hold øje de sidste par minutter. 
Server med mælk eller samlet om en kugle is, just saying ;)

Lise

Ingen kommentarer: