fredag den 28. februar 2014

Chokolade fondant

Hæhæ, den sidste faldte ud af formen da jeg forsøgte at arrangere den! ;)
Åh åh, chokolade lækkerier. Seriøst dagen inden jeg skulle lave dem (til valentinsdag) var der Masterchef hvor de bare allesammen fejlede totalt. Så virkelig mange nerver da jeg så selv skulle forsøge mig med dem. Jeg mærkede på dem efter 8 minutter og synes de var helt flydende så gav dem lige 30 sekunder mere. De blev i mine øjne ikke dårligere, men måske lidt mere bagte end hvad Masterchef kokkene synes. Jeg synes de blev lækre, og hr. kæreste mente da heller ikke det var sidste gang med den slags lækkerier. Jeg lavede dem om formiddagen og havde dem på køl til de skulle i ovnen, så var det en nem sag. Jeg synes lidt id og lidt syrlig frugt gav den helt rigtige smag til. Opskriften er herfra, men jeg tilsatte lidt kakao, skriver opskriften som jeg lavede den.

Chokolade fondant
4 - 6 stk (afhængigt af form, jeg brugte 4 ramekiner og 2 muffinsforme)

Ingredienser
100 g mærk chokolade
90 g smør
3 mellemstore æg
100 g sukker
1 spsk god kakao
Kornene af ½ vaniljestang
40 g hvedemel

Hak chokoladen fint. Smelt smør i en lille gryde, tag den af varmen og tilsæt den hakkede chokolade og rør til den er smeltet. Pisk æg, sukker og vanilje til det er lyst og skummende. Tilsæt chokolade blandingen og rør den i. Sigt mel og kakao i og bland godt sammen. Smør formene og drys evt med kakao. Fordel dejen i formene og lad dem stå på køl i nogle timer eller i fryseren i 1 time. Forvarm ovnen til 200 grader varmluft og sæt kagerne direkte ind fra køl/frys. Bag i 8-10 minutter, men hold øje, og for guds skyld, giv dem ikke for meget! Server dem evt med lidt is og lidt frisk frugt.

Bon appetite!
Lise

Ingen kommentarer: