fredag den 3. maj 2013

Wok med oksekød og five-spice


Jeg er stadig total forgabt i kinesisk 5-krydderi! Det er som oftest en blanding af fennikelfrø, stjerneanis, nelliker, kanel og sort peber og smager virkelig godt! Jeg brugte det også i en nudel-suppe lige HER. I Aalborg kan man købe en forholdsvis stor pose til 12 kroner i Mekong i Nørregade. Retten stammer fra et gammelt udklip fra avisen 24 timer, men har ændret en del i forholdene, da jeg mente portionen var lidt lille. Jeg mener at der vil være til 3-4 personer med brune ris, men min kæreste påstod at det måtte være til kvinder! Så hvis du har flere sultne mænd i familien, så giv lidt mere gas med det hele. Oksebøfferne jeg brugte er købt i aldi og hedder farmerbøffer og er skåret af oksefilet. Det er ret fedt marmoreret, men blev meget lækkert mørt.

Wok med oksekød og five-spice
2-3 personer

Ingredienser
300 g champignon
3 blegselleri i skiver (kan udelades)
300 g oksekød i fine strimler
1 tsk five-spice (kinesisk 5-krydderi)
½ tsk salt
2 fed hvidløg
3-4 cm ingefær frisk
3 spsk olie
6 forårsløg
3 spsk soya
3 tsk sukker
0,75 dl vand
Evt jævning

Sæt brune ris over, hvis dette skal være tilbehøret, de skal nemlig koge 30-35 minutter. Rens champignons og forårsløg og skær champignonsene i fine skiver og forårsløgene i tynde skrå ringe. Bland oksekødet, der skal være skåret i fine strimler med five-spice, knust ingefær, presset hvidløg og salt.. Bland soya, sukker og vand i en lille kop med hældetud. Varm olien op i wokken og steg forårsløg, bleselleri og champignonskiverne i ca 3 minutter. Skub det lidt til siden og steg oksekødet ved høj varme til det skifter farve. Rør det hele sammen og overhæld med soya blandingen og lad det koge op. Dette kan eventuelt jævnes med majsmel eller meljævning. Bon appetite! :)Lise

Ingen kommentarer: