fredag den 17. maj 2013

Rabarberboller


Så er rabarber sæsonen startet, og det er altså et hit! Jeg havde fået et stort bundt rabarber med hjem, så det var bare med at lægge hovedet i blød, for at finde ud af hvad de skulle gå til. Men en omgang rabarbermarmelade skulle det blive til også de her lækre boller hvor en del af væsken simpelthen er rabarber. Opskriften stammer fandt jeg HER, men jeg har ændret lidt i meltyper, så skriver opskriften som jeg bagte den. Jeg kunne ikke få den strakt til 16 boller, der blev kun 12 :) Synes heller ikke helt de ligner dem på billedet, men sådan er det vidst altid, de smager i hvert fald skønt med lidt smør eller ost på.

Rabarberboller
12 stk

Ingredienser
2½ dl vand
250 rabarber, rensede og i skiver
3 spsk sukker

50 g gær
50 g blødt smør (jeg brugte flydende)
2 tsk groft salt
200 g rugmel
200 g hvid hvedemel

Brig vand, rabarber og sukker i kog, og lad det simre et par minutter. Hæld det over i en stor skål, hvor det skal køles ned til ca 37 grader. Smuldr gæren ned i blandingen og rør smør og salt i. Tilsæt derefter de to slags mel, lidt af gangen. Dejen skal gøres godt sammen i skålen og dernæst efterhæves en times tid.
Tænd ovnen på 225 grader (mindre hvis det er varmluft). Del derefter dejen i 12 stykker og fordel på to bageplader og lad dem efterhæve til ovnen er varm. Bag dem ca. 15 minutter, og lad dem køle af på en bage rist. 

Lise

Ingen kommentarer: