onsdag den 20. februar 2013

Pitabrød


Der er bare noget godt over en god gang hjemmebag og pitabrød er altså en af de helt gode synes jeg. Igen er det en opskrift fra "Suveræne salater og brillante buffetter" som altså er en af de kogebøger jeg bruger allermest! Jeg tror at næste gang jeg bager dem, vil jeg også bruge hvis hvede og durum mel for at give dem lidt mere struktur.

Pitabrød
16 stk

Ingredienser
6 dl vand
25 g gær
1 tsk sukker
2 tsk salt
2 spsk olivenolie
ca 900 g hvedemel

Gæret opløses i lunkent vand sammen med sukker, salt og olivenolie. Melen røres i indtil den kan æltes, og derefter æltes den indtil den er smidig og lækker. Dejen hæver indtil den har dobbelt størrelse, ca. 2 timer. Mængden af gær kan fordobles, og derved kan hævetiden halveres. Efter endt hævetid slåes dejen ned og deles i 16 stykker, der rulles ud til ca ½ cm tykkelse og placeres på bageplader med bagepapir. Der skal de efterhæve i ca 30 minutter. De pensles med vand og bages ved 250 grader i ca 10 minutter. Husk at tage dem ud inden de får farve, ellers bliver de altså bare sprøde. 

Lise

Ingen kommentarer: