onsdag den 6. februar 2013

Boghvede boller


Jeg elsker at bage gode boller, og kaster mig tit ud i nye og spændende opskrifter. Den her er vidst fra et af de nyere Spis Bedre, havde nemlig bare taget et billede med telefonen. Jeg synes at det var lidt specielt med natron, og tror jeg vil bruge bagepulver en anden gang, for det misfarvede altså græskarkernerne, tænker det er en kemisk ting - nogen der ved det? Jeg brugte ikke helt det mel der skulle i, men derimod 3 dl spelt sigtemel, 2 dl hvid hvede og 1 dl hvedemel. Men de er virkelig gode, og nemme, prøv dem!

Boghvedeboller
12 stk

Ingredienser
2 dl hel boghvede
1 dl hasselnødder
2 dl blandede nødder og kerner (jeg brugte usaltede cashews, solsikkekerner og græskarkerner, ca 120g)
2 dl hvedemel
3 dl sigtemel
4 tsk natron
1 tsk salt
4 dl ymer
1 tsk sirup
evt sesamfrø til at drysse på toppen

Tænd ovnen på 200 grader. Overhæld boghvedekernerne med ca 1 liter kogende vand og lad dem trække i 5-10 minutter, hæld vandet fra. Rist hasselnødderne og hak dem groft.  Bland resten af kerner og nødder med mel, natron/bagepulver og salt i en skål. Tilsæt boghvede, ymer og sirup, rør sammen til en fugtig dej. Klat 12 klatter dej på bagepapir, evt på to plader og drys evt med sesamfrø. Bag midt i ovnen i ca 15 minutter.

Lise

Ingen kommentarer: