søndag den 28. oktober 2012

TUC kage


Den her kage er simpelthen bare så lækker og nem at den fortjener at blive afprøvet af alle. Toppingen er en blanding af cremefraiche og letpisket fløde, som giver en fløjsblød creme der bare kalder på masser af frisk frugt. Man kan opbevare selve kagen et par dage uden fyld, bare den er lukket godt til. Ovenstående billede er en tredobbelt portion, så jeg giver bare her den almindelige udgave som passer til en springform på 22cm.

TUC kage
8 pers

Ingredienser
3 æggehvider
200 g sukker
1 pakke TUC kiks
100 g hasselnødder

Pisk æggehvider til det er hvidt og luftigt. Blend nødderne, så de bliver helt finthakkede, og som mel. Put TUC kiksene i en kraftig fødevare-godkendt pose og bank på den med en kagerulle til de er helt fint knust. Bland begge dele i æggehvidemassen. Hæld dejen i en bagepapir beklædt springform på 22 cm og bag i 25 minutter ved 175 grader.

Creme
2 dl cremefrsiche 18%
2 dl piskefløde
½ tsk vaniljepulver

Pisk fløden næsten stiv og vend med cremefraiche og vanilje. Smør på den helt nedkølede kage og pynt med årstidens frugter/bær. Det er mest lækkert hvis en af frugterne er en lidt syrlig slags som fx brombær, kiwi eller jordbær.

Lise

7 kommentarer:

Det Stormske Køkken sagde ...

Årh!

Den er lagt på to-do-listen!! :)

Unknown sagde ...

Den er såå lækker! :) Men synes helt sikker den er bedst hvis man kan få noget lækker frugt i sæson. Men tænker godt man kunne lave en juleudgave med appelsiner og en eller anden eksotisk sag også lidt kanelsukker i cremen?! :)

Lise

Unknown sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
Unknown sagde ...

Jeg fik lavet kagen, rigtig god! men i første omgang glemte jeg sukkere da det ikke står i den opskrift, der viser hvordan man laver kagen!!

Unknown sagde ...

Du skal huske 1-2 tsk. bagepulver, så bliver den mere luftig.

Unknown sagde ...

Vendes i sammen med nødder og kiks.

mettekorn sagde ...

Hej. Jeg vil gerne høre om du kan hjælpe mig? Jeg vil bage din tuc tuc lagkage og der skal gerne være nok til 40 personer. Jeg tænkte at jeg ville lave den i en bradepande, men hvor mange gange skal jeg gange opskriften op til en bradepande? Og endeligt er det nok med en bradepande til 40 personer? På forhånd tak. Mvh Mette