søndag den 7. oktober 2012

Græskarsuppe med bagt peberfrugt og mango

De fine farverige smagsgivere :)

Jeg er kæmpe fan af græskarsuppen fra Mou, og nu blev jeg altså nødt til selv at lave en krydret græskarsuppe. Havde købt hokkaido og mango, uafhængigt af hinanden, i aldi, og kom frem til at den kombo kunne blive ret lækker. Smagt til masser af grillet peberfrugt og citronsaft var den lige i skabet.

Græskarsuppe med bagt peberfrugt og mango
4 pers

Ingredienser
2 spsk olie
1 løg
1 fed hvidløg
1 hokkaido græskar
3 snackpeber/1-1½ rød peberfrugt
1 mango
2 hønsebouillon terninger(grøntsags hvis vegetarisk udgave)
1 liter kogende vand
½ tsk rosmarin
½ tsk chilipulver
Salt, peber
Saften af ½ citron

Til servering
2 spsk græskarkerner
2 spsk solsikkekerner
1 tsk soya
1 tsk flydende honing
cremefraiche

Starte med at tænde ovnen på 250 grader. Når den er deroppe af lægges peberfrugterne ind, halverede, og bager til de er helt bløde, 10-15 minutter, og læg dem derefter i en plastikpose der lukkes og lægges lidt til side. Pil skindet af når de er klar. Hak løg og hvidløg i små tern. Skær hokkaido'en i kvarte, fjern kerner(gem dem), og skær i 1 cm tykke skiver. Sæt 1 liter vand over i en elkedel. Svits løg og hvdløg i olien i et par minutter, Tilsæt derefter hokkaido, peberfrugt og mango og lad svitse yderligere 5 minutter. Hæld dernæst vand og bouillonterninger ved. Krydre hele baduljen og lad det koge ca 30 minutter.

Til de ristede kerner, ristes kernerne på en sliplet pande til de får lidt farve. Når de har fået farve hældes en blanding af flydende honning og soya over, og det tages fra varmen. Hæld over på en bageplade.

Til servering tages suppen af varmen, blendes med en stavblender og smages til med saften af ½ citron. Serveres med en klat creme fraiche og de ristede kerner på toppen.

Lise

4 kommentarer:

Marian N. Larsen sagde ...

Det lyder godt nok som en lækker kombi! Jeg er gået amok i supper - det er fantastisk når det nu absolut skal blive efterår!

Unknown sagde ...

Det var så lækkert. man kan bare udelade peberfrugten, men så tror jeg at jeg ville pynte med forårsløg :)
Lise

Bettina sagde ...

Vis jeg boede i vest byen, sneg jeg mig med på aftensmad hos dig hver dag :P Vi skal snart gøre handling af det sushi, jeg har bare haft så dårlig tid og Fie lige så, men lover jeg snart li kaster en dato ud, og så må vi se om vi alle tre kan :o) Kram

Unknown sagde ...

Nååhr du er sød, det måtte du også gerne! Jaa, det må vi gøre, jeg snupper lige en tur til det store udland her snart, men er tilbage i starten af november, så der må vi se om vi ikke lige kan få en date op at stå :)

Lise