onsdag den 19. september 2012

Vegetar Curry


Så måtte jeg lige for at få varmen, bevæge mig ud i en vegetar curry, inspireret af Anne. Jeg trængte til noget dejligt varmende, og lavede den med lidt kartoffel for at jævne retten, så man ikke nødvendigvis behøver en masse tilbehør til.

Vegetar curry
4 pers

Ingredienser
2 spsk olie
1 spsk grøn karrypasta
1 rød chili, finthakket
2 fed hvidløg hakket
6-8 cm ingefær, revet
2 løg i store tern
1 bagekartoffel i 1½ cm tern
5 gulerødder i halve skiver
1 blomkål
3 tomater
1 dåse kikærter
7-8 dl vand
1 stor dåse kokosmælk
2 tsk gurkemeje
2 tsk bouillon/1 terning
Salt
Karry, tandoori krydderi
Jævning eller mel

Skær alle grøntsagerne i grove stykker. Svits løg, hvidløg, chili og karrypasta i olien i et par minutter. Tilsæt alle grøntsagerne samt kikærterne. Efter 5-6 minutter hældes vand og kokosmælk i, og lad det koge op. Tilsæt gurkemeje og bouillon, og lad det simre i ca. 40 min. Jeg smagte det til med en god karry og lidt tandoori krydderi for at få den helt rigtige indiske smag. Til sidst jævnede jeg med lidt meljævning og kogte det godt igennem.

Note: En super lækker ret som kar serveres som tilbehør til spyd, en selvstændig ret, med papadums eller fladbrød. Hvis man kan lide noget med masser af smag, så tilsæt masser af karry i starten.

Lise

Ingen kommentarer: