søndag den 30. september 2012

Moussaka med auberginer og squash


Med den her ret drømmer jeg mig tilbage på alle de lækre små tavérna'er jeg har været på, på Kreta, Samos og Kreta igen. Der er en særlig hyggelig feriestemning over denne ret og har egentlig selv lavet opskriften fra bunden ud fra de forskellige smage jeg husker de havde. Dog synes jeg ofte der var for meget "hvid sauce" på toppen, så den har jeg fordelt mellem lagene.

Moussaka
4-5 pers

Ingredienser
1 aubergine
1 squash
2 løg eller 1 løg + 2 forårsløg
4 fed hvidløg
500 g hakket oksekød 3-7%
1 stor dåse tomatpure/2 små
2 snackpeber eller 1 rød peberfrugt i fine tern
2 store tomater i tern
½ tsk kanel
½ tsk spidskommen
1 tsk sukker
Salt, peber

Bechamel
½ L mælk
1 spsk mel/maizena
½ tsk muskatnød
Salt, peber
50 g revet ost, evt 2/3 alm skæreost og 1/3 parmesan

Start med at skære squash og aubergine i 1 cm tykke skiver og drys med ca 1 tsk fint salt og lad stå i 20 min. Efter tiden er gået kan man evt grille grøntsagerne på en tør slip let pande, jeg forsøgte mig uden og det gik super. Samtidig svitses løg og hvidløg i lidt olie. Det hakkede kød tilsættes og brunes et par minutter. Tilsæt dernæst tomatpure, rød peber, tomater og krydderier. Lad hele baduljen koge i 10 minutters tid, husk at smage godt til. Evt med et drys chili eller cayenne hvis det falder i din smag.

Til sovsen laver jeg den fedtfattige variant ved at koge mælken op i mikroovnen, lad den komme i kog igen i en gryde. Krydr med salt, peber og masser af muskat. Jævn sovsen med lidt maizena eller meljævning. Smag til og tag af varmen. Rør al den lækre ost ud deri til det er smeltet.

Tænd ovnen på 200 grader. I en bradepande på ca. 20x30 cm lægges de aftørrede squashskiver og aubergine skiver i bunden af fadet. Fordel halvdelen af kødsovsen og lidt af bechamelsovsen ovenpå. Igen en lag af grønt, dernæst resten af kødet og til sidst resten af bechamelsaucen. Man kan evt klatte lidt smør og drysse med rasp til sidst. Bag i ca 40 minutter, og lad hvile 15 minutter inden det nydes, gerne med en græsk salat og tzatziki en masse!

Kalí̱ órexi̱!! (Velbekomme på græsk)
Lise

Note: Der var aalt for meget væske i efter tilberedning, så enten skal man jævne sovsen noget mere, eller huske at stege de dersens squash og aubergine, hvad tror i er det bedste?? :)

Ingen kommentarer: