lørdag den 10. september 2011

Tærte med oksekød og spinat


Jeg elsker tærte! Jeg elsker at der er det hele i et fad og at mulighederne for fyld er uendelige! Denne gang havde jeg en stor portien kødsovs i fryseren, hvilket bare gjorde det endnu nemmere!

Tærte med oksekød og spinat
4 pers

Ingredienser
Tærtebund:
2,5 dl grahamsmel
1 spsk hvedemel
1 tsk salt
1 dl koldt vand
ca ½ dl olie

Rør det hele sammen i en skål og sæt den i køleskabet i minimum 30 min.

Fyld:
1 portion kødsovs (ca 8 dl)
13-15 kugler spinat
1 løg i tern
1 fed hvidløg i tern
2,5 dl kaffefløde
Muskatnød
salt, peber
3 æg
100 g revet ost

Steg løg og hvidløg i lidt olie til det har en klar farve. Tilsæt spinaten og lad den tø op ved middelarme. Når spinaten er tøet op tilsættes fløden og det smages til med muskat, salt og peber. Lad det koge ca 5 min så det får lov at tykne lidt. Lad derefter køle af. Når der er blevet lunt kan æggene tilsættes og piskes i!

Til sidst trykkes dejen ud i en stor tærteform. Tag så meget væske fra kødsovsen som muligt og fordel den på bunden. Hæld derefter spinatsovsen over og drys med revet ost. Bages i ca 40 min ved 200 grader.
Det er comfort food når det er bedst!

/Lise

6 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Uhm, meget lækker tærte. Det er også en god måde at få brugt en rest kødsauce :-)

Malou Klidmoster sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Unknown sagde ...

Ja præcis også det jeg tænkte, det er så rart ikke at skulle smide noget ud. :) Men kombinationen var faktisk også overraskende god :=

/Lise

Bettina sagde ...

Mmh lavede en næsten magen til, bare med skinke i stedet for oksekød :O)

Unknown sagde ...

Det er bare godt med tærte, hvor man kan putte alt muligt godt i :)

/Lise

Unknown sagde ...

Hvor ser det lækkert ud! Og så er det jo et plus, at spinat har et højt indhold af k vitamin! ;)